Šotori za potovanja z nahrbtnikom/kolesom
Spanje v šotoru med potovanjem je lahko izjemna izkušnja … ali pač ne. Veliko je odvisno od vašega šotora. Iskanje vam ustreznega šotora je kompromis med, na primer: prostornostjo in majhno težo ali pa med preprostost postavljanja in zaščito pred vremenom.
Kadar hodite ali kolesarite s šotorom, bo le ta predstavljal največji delež teže in prostora v nahrbtniku ali kolesarski torbi, zato je pravilna izbira ključnega pomena.
UDOBJE
Če boste v šotoru spali več dni in vam bo nudil edino udobje na koncu dneva, polnega hoje ali kolesarjenja, je ključnega pomena, da vam je v šotoru udobno. Morda boste v šotoru počeli še kaj drugega kot spali. V primeru slabega vremena boste v šotoru tudi kuhali, se preoblačili, sušili mokra oblačila, brali … Če predvidevate, da boste potrebovali več prostora, potem izberite šotor z več prostora, dvojnim vhodom in dvema predprostoroma. V predprostor boste morda pospravili nahrbtnik, posodo in druge odvečne stvari, ki čez noč ne bodo našle prostora v šotoru. Šotori z enim vhodom so najbolj neudobni, saj mora ena oseba plezati čez drugo.
Malo manj, a še vedno pomembni faktorji so maksimalna višina osebe, ki jo sprejme šotor (dejstvo, da se vam noge med dežnim nalivom dotikajo stene šotora ali da se z glavo dotikate stropa šotora, ni prijetno in funkcionalno). Odveč ne bo niti kakšen dodaten žep v notranjosti.
Zelo pomembno dejstvo, ki ga večkrat spregledamo koliko osebam je šotor namenjen. Šotor, namenjen dvema osebama, bo redkokdaj dovolj prostoren, da bosta dve osebi v njem udobno kuhali, jedli, brali (spali še morda). Udobje povečate z nakupom šotora za tri osebe, a s tem se takoj za kakšen kilogram poveča teža šotora.
ZAŠČITA PRED VREMENOM
Včasih nam vreme postreže z najslabšim, kar premore. Večina šotorov na evropskem tržišču bo seveda zdržala močnejše padavine, medtem ko ni nujno, da bodo zdržali močnejše vetrove. Upoštevati morate lastnosti kot je konstrukcija in premer palic, število križanja palic, mehanizem pritrjevanja notranjega dela šotora na ponjavo in pritrjevanja palic na ponjavo, kvaliteto same konstrukcije ter vsesplošno geometrijo šotora in ponjave. Vse te lastnosti lahko močno pripomorejo k trpežnosti šotora v močnem vetru in nalivih.
Če boste šotor uporabljali zgolj v toplejših pogojih, potem je pomembno, da je notranji šotor vsaj deloma iz mrežastega materiala, ki bo pripomogel k večji zračnosti, a ta vas v hladnejših mesecih ne bo dovolj ščitil pred mrzlim zrakom in snegom.
TEŽA
Pri potovanju peš ali s kolesom je dolgoročno najbolj pomembna teža spakiranega šotora, ki vključuje palice, notranji šotor, ponjavo, kline in vrečo šotora. Veliko proizvajalcev navede tudi minimalno težo. Ta vključuje težo osnovnih delov šotora: notranji šotor, ponjavo in palice. Če boste s seboj na pot vzeli tudi podlogo za šotor (na bolj skalnih ali mokrih tleh, je ta skoraj nujna), potem morate k teži prišteti še vsaj kakšnega pol kilograma več. Upoštevati morate, da vam bo večje udobje (če dva potujeta s šotorom za tri osebe) še za kakšen kilogram povečalo težo torbe ali nahrbtnika.
VELIKOST ZLOŽENEGA ŠOTORA
Velikost zloženega šotora močno korelira s težo. Kljub temu imajo nekateri šotori dodatne lastnosti kot so žepi, prostor za opremo, dodaten predprostor, žepke za palice – lastnosti, ki dodajo več prostornine kot teže. Pri nakupu šotora za potovanje, je pametno pretehtati zmožnost kompresije materialov.
PREPROSTOST POSTAVLJANJA
Večina šotorov se lahko ponaša s tem, da so »samostoječi«. To omogočajo palice, ki ustvarijo »okostje«, na katero pripnete šotor. Ti tipi šotorov so najbolj enostavni in hitri za postavljanje. »X« oblika ogrodja poveča volumen notranjosti. Nekateri šotori so na pol samostoječi in potrebujejo kakšen klin več da ohranijo svoj maksimalen volumen. Prednost teh šotorov je, da manj palic pomeni manjšo skupno težo.
TRPEŽNOST
Backpacking šotori so izdelani iz prevlečenega poliestra, prevlečenega najlona ali t.i. Cuben Fiber (mešanica Dyneema materialov). Na splošno velja, da je najlon bolj trpežen od poliestra. Oba materiala potrebujeta obdelavo, da sta nepremočljiva. Denier materiala (D) je grob indikator teže materiala na kvadratno površino. Najlažji materiali za šotore so izdelani iz 10-denskega materiala, material tal šotorov se giblje med 40 in 70 D.
PALICE
Večina proizvajalcev sodeluje s korejskim proizvajalcem aluminijastih palic DAC. DAC so preizkušene palice, kar pomeni, da so na večinoma kvalitetne, enako kvaliteto zagotavlja tudi oznaka palic Easton. Palice so večinoma aluminijaste, kar pomeni nizko težo in večinoma tudi trpežnost. Bolj kot material, je pomemben njihov dizajn - dolžina posameznega segmenta. Daljša, kot je sekcija, težje jih je spakirati v nahrbtnik ali kolesarsko torbo.
KLINI
Pametno je preveriti kline, priložene šotoru. Za večino poletnih potovanj, klini ne igrajo bistvene vloge, v kolikor pa potujete po zahtevnejših terenih in v slabših vremenskih pogojih, je morda dobro dokupiti res kvalitetne kline. Če jih niste pripravljeni nositi (saj bodo povečali težo), si lahko pomagate kar z naravnimi pripomočki: kamni, palicami … a če ne načrtujete 2000-kilometrskega pohoda, se nakup kvalitetnih klinov zagotovo splača. Priporočamo MSR-jeve kline Groundhog.
NE POZABITE NA NEKAJ POMEMBNIH "TABORNIŠKIH" NASVETOV:
- če veste, da bo napovedan močan naliv, okoli šotora skopljite jarek, v katerega bo odtekala voda in se ne bo nabirala ob vašem šotoru
- preden se odpravite na potovanje nujno preverite, da (so)delujejo vse komponente vašega šotora, da ni nič polomljeno ali strgano
- po vsaki uporabi šotora ob prihodu domov, šotor nujno posušite in prezračite, če želite podaljšati njegovo življenjsko dobo
- preden ponovno krenete v naravo, ga zopet prezračite, preverite če je potrebno naoljiti zadrge
- šotor postavljajte na čim bolj ravnem terenu
- izogibajte se vetru izpostavljenim predelom
- bodite blizu vode (da imate vodo na dosegu roke) a ne preblizu, da vas ponoči ne zalije kakšen nenaden dvig gladine
- in vedno: pospravite vse znake prenočevanja v naravi
ŠE NASVETI, KAKO POPRAVITI DELE ŠOTORE NA TERENU:
- Vrvice
Najlažji način za popravilo vrvice je, da zaveže vozel na delu, kjer se je strgala. Če ste vozel zavezali že večkrat in je že popolnoma kratka, je čas za novo vrvico. Zato je vedno dobro s seboj nositi pomožne.
- Klini
Ukrivljen klin lahko preprosto zravnate s pomočjo močnega pohodnega čevlja in nekaj moči. V najslabšem primeru boste nekje morali poiskati klešče.
- Palice
Nekateri šotori (na primer Fjällrävnovi) imajo priloženo dodatno palico v primeru, da se vam ena zlomi. Če nimate rezervne palice, je pomembno, da poskušate oblikovati polomljene dele palice, da so čim bolj zaobljeni. To zmanjšuje možnost počenih koncev. Na pot nikoli ne pojdite brez močnega lepilnega traku.
- Material
Nekateri šotori imajo priložen set za popravilo (na primer Fjällrävnovi), s katerim preprosto popravite luknjice na šotorih. Za vse druge šotore priporočamo najlonski samolepilen trak v 4 različnih barvah Sir Joseph.
- Zadrge
Če se vam strga zadrga, polepite zadrgo na notranji strani ter na vsakih 10 cm naredite nekaj šivov čez blago.